Analiza unei piețe este importantă în eventualitatea unui Start Up sau o extindere a business-ului ori pentru a monitoriza evoluția și locul companiei tale în ea. Dorința mea este de a îmi face o idee despre mărimea clinicilor, numărul acestora pe județe, orașe, progresul în timp ca și cifre (pentru că cifrele exprimă locul în care suntem și nu ne mint niciodată).

Încercând să analizez piața serviciilor stomatologice m-am confruntat cu o serie de necunoscute care nu îmi oferă o situație clară. Anumite articole din diverse publicații arată date care nu relevă o imagine cât-de-cât limpede a scalabilității pieței stomatologice. De exemplu, Ministerul de Finanțe evaluează cifra de afaceri a codului caen 8623 (Activități de asistență stomatologică) de 524,9 mil euro în anul 2020. Într-o piață normală ne-ar demonstra că toate firmele care activează cumulează aceste cifre însa nu și în lumea medicilor stomatologi.

De ce nu se poate scala piața stomatologică:

  • existența de CMI, PFA, PFI a căror date contabile nu sunt înregistrate, și implicit, piața este mult mai mare;
  • SRL în SRL: mulți medici care sunt colaboratori-angajați; practic pentru clinica la care activează ei reprezintă un cost iar pentru SRL-ul lor un venit; cifra de afaceri este cumulată de 2 ori ceea ce denotă un total mai mic al cifrelor privind piața stomatologică;
  • comparația precară deoarece mulți medici cu SRL activează în alte județe decât în cele în care sunt înregistrați la colegiul medicilor;
  • clinici dentare ce includ mai multe firme, ceea ce îngreunează o comparație realâ între cabinete (cu această problemă se confruntă toate sectoarele de activitate din România);
  • integrarea altor specialități medicale regăsindu-se în SRL-ul respectiv: medicină generală, radiografii dentare, estetică facială; acestea afectează și denaturează realitatea;
  • recensământul populației României; este imposibil să luăm ad literam statisticile (ianuarie 2020 – 22 mil/ locuitori) când cunoaștem ca mulți aparțin demult diasporei.

Cu toate aceste inconveniente am reușit să îmi extrag cifre care să mă ajute sa îmi fac o imagine reala și să compar județele privind clinicile dentare din Romania. Inclusiv o imagine despre veniturile și profitul atât a cabinetelor cât și a medicilor individuali. Indiferent dacă cifrele variază m-au interesat datele la nivel procentual, proporțiile dintre județe păstrandu-se. Aceste cifre le voi impărtăși în articolele viitoare.

Chiar daca este început de 2022 nu putem obține date financiare ale companiilor din anul precedent. Cifrele se actualizează aproximativ din trimestrul 2, din aprilie-mai. Așadar am reușit să îmi extrag date pentru anul de răscruce, 2020 – anul în care Pandemia Covid a apărut din luna martie.

Tabel 1. Date privind populația/ medicii/ clinicile stomatologice și cifre financiare pe județe – România (anul 2020, cod caen-8623)

    • sursa 1: www.topfirme.com – cifrele sunt realizate pe baza ultimelor bilanțuri depuse și au scop informativ
    • sursa 2: www.insse.ro – Institutul Național de Statistică

Tabelul de mai sus exprimă recensământul populației, venitul net, numărul de medici înscriși la colegiul medicilor și cei activi (aproximativ 10% sunt inactivi), clinici stomatologice și angajații aferenți, cifra de afaceri și profitul lor. Acest tabel reprezintă baza de început privind analiza pieței.

Concluzii:

Locuind în București, personal, mă interesează județele limitrofe, extrapolând către toată Muntenia; dacă mi-aș deshide o clinică stomatologica aș fi atent la numărul de medici din județ (concurența), la puterea de cumpărare a locuitorilor și numărul acestora (poate și nivelul de educație dacă aș avea acces) și diferite date financiare (evoluție profit pe cat mai mulți ani, cifră de afaceri, număr angajați – pentru recrutearea de personal calificat etc);

Media Cifrei de afaceri = 12,6 mil. Eur/județ; 15 din 42 județe (36% ) sunt peste medie, adică mai puțin de jumătate; există în celelalte 27 județe o șansă de a deschide o clinică sau un lanț de cabinete?! este o piață ce se poate dezvolta, se poate face o educație a pacienților, o concurență adevărată, deci benefică pentru toți?

Media Profitului = 3,27 mil. Eur/județ; 20 din 42 județe (47% ) ceea ce reprezintă un echilibru ceea ce denotă că indiferent de numărul de clinici, sunt rapoartate aproximativ câștiguri similare;

Marja de profit (cât % rămâne cabinetelor în buzunar în funcție de venituri) = 1,71 mil. Eur/ județ, 28%; majoritatea județelor sunt aproape de această medie cu câteva excepții precum Covasna (6%); de aici trag următoarele concluzii:

      • serviciile stomatologice sunt încă într-un segment profitabil;
      • piața încă nu este așezată, maturizată – în condiții normale, într-o piața matură specialiștii consideră ca o marjă sănătoasă variaza între 6-15%; iar ce este peste 15% arată că firma respectivă este volatilă;
      • pot intra alți competitori în piața care “să mănânce” din marja mare – mediu prielnic de deschidere a altor cabinete.


AO Consulting
Contact

0723.165.154

contact@aoconsulting.ro

aoconsulting.ro

Ceaikovski 5, București, România

Newsletter


    © 2022 AO Consulting. Toate drepturile rezervate

    Privacy Preference Center